24 August 2010

Kuih Colour Pink


Semalam wa singgah dekat bazaar ramadhan Desa Tasik di Bandar Tasik Selatan. Cuba cari kuih yang popular dan pernah keluar paper kosmo 3 tahun lepas. Memang dah tiga tahun kuih colour pink ni menjadi kegemaran wa. Kuih yang dibuat dari tepung pulut ni berintikan kacang hijau. Kalu dorang buat inti dari kelapa, wa kureng sikit nak makan. wa kan peminat kacang ... hehehe. Masa beli kuih tu wa tanya ar nama kuih tu. Kuih peria sambil tersengeh-sengeh akak tu bagi tau wa. Betul ker ?? sapa yang tau nama kuih ni ??

  ps: Tiba-tiba terasa nk layan lagu Cinta Bandar Tasik Selatan .... hehehe

26 comments

8:20 AM, August 24, 2010

Salam Chak ..akk pun suka kuih buah puya tu...sedap lembut je kulit dia..tapi susah pulak nak jumpa kuih ni....kalo kg akk mmg byk sangat org jual

1:41 PM, August 24, 2010

Salam...

Mula2 tu aku nak tya ko ttg kuih ni peria ni, pastu aku ingat ko tersilap taip semalam, so aku pendamkan je. Rupanya betul ada kuih peria....Hmmmm, tak pernah tgk dan dgr pun. Aku agak mesti rasa dia macam kuih koci...liat2 gitu kan...Kat t.intan ni c pernah jumpa pulak.

3:15 PM, August 24, 2010

entah le..aku biasa makan..tapi tak penah tanya nama kuih tu..

6:51 PM, August 24, 2010

Sis Liza :
Betul tu kak. Lembut jer kulitnyer.
time kunyah tu aroma rose dari kuih
tu yg membuatkan ketagih ... hehehe.
ari ni pun beli gak lagi ... hahaha.
Kmpg akak kat mana tu. Kat cni dekat
Desa tasik jer yg wa jumpa.

Iza :
Yap !! cam kuih koci tapi inti dia
kacang ijau. suker sngt2 kat aroma
rose kuih tu ... hehehe

imam :
sorong papan tarik papan. Buah
keranji dalam perahu. Suruh makan
ko makan. Tanya nama kuih ko tak
tau ... hahaha. Tak kelaut ker bro :)

7:18 PM, August 24, 2010

org melaka pggil kuih koku huhu
mcm goku je lalala

8:06 PM, August 24, 2010

kaler cantek tu pembuka selera.. mcm aku perut kecik tapi takat 5 ketul tu boleh sumbat lagi.. hahha..

8:17 PM, August 24, 2010

kueh tu x penah rasa best ke weh

8:32 PM, August 24, 2010

missxyz :
lain macam jerk bunyi nyer org
melaka panggil kuih ni :)

yusenze :
Ko boruk makan. sebab tu 5 ketul tak
cukup ... hahaha

miss :
Best weii. ko cuba ar. Nanti singgah
ar kat Desa Tasik. Depan kuaters polis.

8:35 PM, August 24, 2010

kt area alor gajah... mak sdara la dok bli... bw gi johor... dia kabo kuih koku... ngeeeee...

luar dia tepung pulut... ala2 koci cume inti len... org jhr jakun sket x pnh jumpe... lalala

10:17 PM, August 24, 2010

Suke lagu tu.. Tulun nyanyikan secare live.. Time kaseh.. Heeeee.. :p

1:22 AM, August 25, 2010

kt kuching berlambak2 org jual kuih ni.. aku pggil kuih cina merah hahahahha :p aku pn xtau ape nama dia :p

3:22 AM, August 25, 2010

misxyz :
~ ooo kuih orang melaka ar ni.
~ weii marah nanti orang johor.
silap2 nanti jadi kes cam semekut
ari tu kat FB.

dRfarhana :
~ wa tengah batuk ar makwe. tak leh nk tune suara ni ... hehehe

arieza :
~ ya ker kuih cina. yg macam bentuk mengkura tu ker ??

zairie :
memang sodap weii. tak cuba tak tau kalu dah cuba makan ... pherghh

8:29 AM, August 25, 2010

Wachakkk.. gaye ala-ala otai kungfu.. hahhha.. selalu tak tau name makanan nie.. kalo dah lapar tue makan je janji kenyang.. hahha..

1:31 PM, August 25, 2010

wa..kueh ni sis pun mng suka ..samalah sebab inti kacang..dia ala2 kueh koci tapi nama dia kueh KU..hehehe..betul nama dia kueh KU..

6:50 PM, August 25, 2010

chaon :
puasa2 ni terlebih tenaga lak ko, siap berkungfu lagi .. hehehe
besa ar tu org lelaki aper klass nk hingat nama kuih ... hahaha

sis ida :
ooo org melaka panggil ni kuih 'ku' rupanya.

8:28 PM, August 25, 2010

haha aku pn xtau chak nama kuih tu.. yg aku kata kuih cina tu, aku nye panggilan je.. hahaha sbb aku xtau ape nama kuih tu. so aku tibai je ar.. tp klu aku sebut, makayah aku fhm ar :p mklumlah, aku kan anak mnja.. aku reka ape je pun makayah aku fhm :p

Anonymous
2:06 PM, August 26, 2010

salam kenal

hehe ni pertama kali kita tgk kueh cam ni... pinky dan berkilat pula tu... dpt info baru. tmeksh yea

6:49 PM, August 26, 2010

arieza :
haaa ... baru nk mengaku anak manja.
Kira jauh gak ar kuih ni merantau
erk. sampei ke serawak .... hehehe

manje :
salam kenal gak 'manje' ( amboi !! :P )
Saja kongsi info. Ramei yg tau
kuih ni dan pernah makan tapi tak
ramei yg tau nama asal kuih ni.
Nampak remeh tapi kalu tak dibuat
N3 cam ni terbiar gitu jer isu
kuih colour pink ni kan. ThankQ
sudi singgah & bagi komen :P

12:33 AM, August 27, 2010

wachak memang sedap kuih ni...pernah makan tapi tak tau apa nama dia...

tau makan je...hehehhee...

3:42 AM, August 27, 2010

tak pernah jumpe dan tak pernah makan..
dok pulau pinang ni ape pun tak de..
tak abis2 laksa cair dia orang dan nasi kandaq.
huh!!

5:53 AM, August 27, 2010

diana :
kat cni pun payah nk jumpa. Nak wat
camna kat penang tu jer yg ada.
sekali sekala mai ar cni ... hehehe

12:35 PM, August 27, 2010

betul, kuih tu memang peria, dulu masa kecik, mak selalu gak buat kuih tu...
skrg ni beli jer .tp hr tu beli inti kelapa...frust betul..langsung xde feel kueh ni kalo makan dgn kelapa..nk kacang gak

6:43 PM, August 27, 2010

Dahlia :
Setengah2 tempat panggil kuih peria. Nk lak dorang buat yg colour hijau. serupa macam peria yg kecik tu. Cikgu Dahlia pon peminat kacang juga ya ... hehehe

6:17 AM, August 29, 2010

chak...
x pernah makan pun kuih tu...
sedap erk...

8:22 PM, August 31, 2010

Nina :
sedap ooo. kalu rasa sekali nak lagi ... hehehe

Post a Comment

PERHATIAN ! Sebarang komen yang mempunyai URL akan di 'REMOVE' melainkan dalam bentuk text sahaja. Harap Mak Long.